Dersin Adı | Olasılık Teorisine Giriş II |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATH 204 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | |||||||||
Dersin Koordinatörü | - | ||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu derste olasılık teorisinin temel kavramları olan çok değişkenli rastgele değişkenler, birleşik olasılık dağılımları, bağımsız rastgele değişkenler ve toplamları, bazı özel kesikli ve sürekli dağılımlar ve kopulalar, kovaryans ve korelasyon katsayısı, sıra istatistikleri, bazı özel eşitsizlikler, büyük sayıların zayıf ve kuvvetli kanunları, merkezi limit teoremlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır . |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste Olasılık Teorisinin temel kavram ve uygulamaları incelenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Çok boyutlu rastgele değişkenler ve onların birleşik dağılım fonksiyonları | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. 6. Bölüm |
2 | İki rastgele değişkenin toplamı ve konvolusyon formülü | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772.6. Bölüm |
3 | Bağımsız rastgele değişkenler ve bağımsız rastgele değişkenlerin toplamları | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. 6. Bölüm |
4 | Rastgele değişkenlerin fonksiyonlarının birleşik olasılık dağılımı | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. 6. Bölüm |
5 | Değiştirilebilir rastgele değişkenler | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. 6. Bölüm |
6 | Bazı özel kesikli dağılımlar | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. 6. Bölüm |
7 | Bazı özel sürekli dağılımlar, bazı kopulalar | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772, 6. Bölüm |
8 | Ara Sınav | |
9 | Rastgele değişkenlerin toplamlarının beklenen değerleri | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. 7. Bölüm |
10 | Kovaryans ve korelasyon katsayısı | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. 7. Bölüm |
11 | Koşullu beklenen değer | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. 7. Bölüm |
12 | Sıra istatistikleri | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. 6. Bölüm |
13 | Chebyshev, Markov ve Pearson eşitsizlikleri | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. 8. Bölüm |
14 | Büyük sayıların zayıf kanunu, büyük sayıların kuvvetli kanunu,merkezi limit teoremleri | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772.8. Bölüm |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | ''A First Course in Probability'' by Sheldon Ross, 9th edition, Pearson,2012. ISBN-13: 978-0321794772. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | “Probability and Statistics for Engineers and Scientists” by Ronald Walpole, Raymond Myers, Sharon Myer.Publisher:Pearson,2010, ISBN-13:978-0321629111 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 35 | |
Final Sınavı | 1 | 39 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel matematik, uygulamalı matematik veya istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hâkim olur. | X | ||||
2 | Matematik veya istatistik alanlarında edindiği ileri düzey bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlar, sorunları tanımlar, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |||||
3 | Disiplinler arası yaklaşımla, matematik veya istatistiği gerçek yaşamda uygular ve kendi potansiyelini keşfeder. | |||||
4 | Matematik veya İstatistik alanında edindiği ileri düzeyde bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
5 | Kuramsal ve teknik bilgilerini detaylı olarak uzman olan veya olmayan kişilere rahatça aktarır. | |||||
6 | Matematik veya istatistik alanlarında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar. | X | ||||
7 | Matematik veya istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır. | X | ||||
8 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular. | |||||
9 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur. | |||||
10 | Soyut düşünce yapısına hâkim olarak, somut olayları bağlar ve çözüm üretir, veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Matematik veya İstatistik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest